אאוטלנדר PHEV
אאוטלנדר PHEV
אאוטלנדר
Outlander
טרייטון
Triton
פאג'רו
Pajero
ספורטבק
Sportback
אטראז'
Attrage
ספייס סטאר
Space Star

מיצובישי העולמית

מיצובישי-עולמית

מורשת מיצובישי מוטורס

עוד לפני שהומצא מנוע הבעירה הפנימית המוכר לנו היום, בתקופה שבה את התחבורה העולמית, בים וביבשה, הניעה אנרגיית הקיטור בעיקר, כבר אז החלו התולדות של מיצובישי מוטורס.
מורשת מיצובישי מוטורס ושל כלל החברות שנושאות בגאון את השם "מיצובישי" על דגלן מתחילה מאדם אחד ששמו יטארו איווסאקי, בן למשפחה סמוראית מהאי שיקוקו שביפן. הימים היו ימי פריחה מהירה לתעשייה היפנית, ואיווסאקי הבין אותה לעומק. לאחר שהוכיח את עצמו כמנהל מוכשר בחר להקים חברה משלו שתסייע בשינוע הסחורות שהשוק היפני ייצר במהירות.

יהלומים על הדגל

שלוש ספינות קיטור שהצליח איווסאקי לחכור סיפקו את הבסיס לחברת הספנות שהקים בשנת 1870. בימיה הראשונים נקראה החברה "טסוקומו שוקאי", אך כבר אז נשאה על דגלה את סמל שלושת היהלומים, סמלה של מיצובישי עד ימינו. הסמל הזה הוא שילוב של סמל משפחתו הסמוראית של איווסאקי עם סמלה של משפחת ימאנוצ'י, שתחת חסותה פעל בשנותיו הראשונות כמנהל.
בשנים שלאחר הקמתה החליפה החברה "טסוקומו שוקאי" כמה שמות. תחילה נקראה "מיצוקאווה שוקאי" ואז "מיצובישי שוקאי" ועוד מספר שמות שכבר הכילו כולם את המילה "מיצובישי" שפירושה "שלושה יהלומים".
מחלה קשה שבה חלה יטארו הביאה לפטירתו בטרם עת בשנת 1885 ואת מושכות הניהול לקח אחיו הצעיר והאחראי ינוסוקה. בשנים הללו הצליחה מיצובישי להתמודד עם תחרות קשה והחלה להתפתח גם על היבשה. ינוסוקה והחברה שלו רכשו מכרות נחושת ופחם ואז הצליחו לשים ידיהם גם על מספנות שייצרו אניות חדשניות מאוד לתקופתן.

חשיבה לטווח רחוק

מודרניות ויצירתיות וגם ניתוח מעמיק וחשיבה לטווח ארוך השתלבו זה בזה בטבעיות בדרכי ניהול הארגון שנקט ינוסוקה. בדרך הזו בחר ינוסוקה כדי להעמיק את עסקי הכרייה והספנות של מיצובישי וכדי להרחיב את החברה ולהשקיע בשלל תחומים נוספים. כך הפליגה מיצובישי אל עסקי הבנקאות, הביטוח והלוגיסטיקה.
בנו של יטארו, היסאיה, לקח על עצמו את ניהול החברה ב-1893 ובחר לסדר את שלל עסקיה בחטיבות מאורגנות. מיצובישי היתה בנויה בשלב זה מחטיבות של בנקאות, נדל"ן, שיווק, מינהל, כרייה וספנות. היסאיה המשיך לפתח את החברה המשגשגת והשקיע בייצור נייר ואפילו בבישול בירה ובייצור משקאות אלכוהוליים.
היסאיה איווסאקי, שהיה אדם ערכי, הנחיל לעובדיו מוסר עבודה אתי והגון אפילו במהלך מלחמת העולם הראשונה. כמו כן, עסק איווסאקי רבות בתרומה לקהילה.

יסודות של אחריות והגינות

בן דודו של היסאיה, קויאטה איווסאקי (בנו של ינוסוקה), לקח על עצמו את ניהול החברה ב-1916 והנהיג אותה במשך כשלושים שנה. קויאטה, צעיר משכיל וחובב תעשייה וטכנולוגיה, הרחיב את מיצובישי לכיוונים תעשייתיים חדשים ותחתיו מתחילה בעצם המורשת של חברת מיצובישי מוטורס המוכרת לנו היום.
קויאטה מיסד את עקרונותיו של היסאיה וניסח את משולש היסוד של העקרונות המובילים, ה-DNA של מיצובישי: שוקי הוקו, אחריות תאגידית כלפי החברה; שוג'י קומיי, טוהר מידות והגינות וריצוגיו בואקי, עסקים ומסחר בחשיבה גלובאלית.
הודות לחיבתו לטכנולוגיה ולתעשייה הקים קויאטה מערכי ייצור למערכות מכאניות, ציוד אלקטרוני וכימי ומעל לכל זאת, להתחיל לייצר מטוסים ומכוניות. המכונית שהתחילה את מורשת מיצובישי מוטורס היא מיצובישי מודל A  (Mitsubishi Model A) שפיתוחה החל ב-1917 וייצורה יצא לדרך בשנה שלאחר מכן.

תחילת הדרך

 השנים הראשונות של חטיבת המכוניות לא היו פשוטות, והפריצה הגיעה רק לאחר פרוץ המשבר הכלכלי העולמי של 1929. בשנת 1931 הביאה לעולם מורשת מיצובישי מוטורס את מנוע דיזל ראשון, שהיה חשוב לכלל התעשייה היפנית. בשנה שלאחר מכן כבר הושק האוטובוס הראשון של החברה, B46-אוטובוס יפהפה שממנו החלו תולדותיו של מיצובישי פוסו. יצרנית האוטובוסים והמשאיות זו, בדיוק כמו חברת מיצובישי מוטורס, מיוצגת בישראל בידי קבוצת כלמוביל.
בימים ההם כבר החל עידן השטח במיצובישי מוטורס  עם הצגת ה-PX33, דגם ההשראה למיצובישי פג'רו ולמיצובישי אאוטלנדר. מיצובישי PX33 הפגין רמת טכנולוגיה עילית עם הנעה כפולה קבועה ועם מנוע דיזל גדול בעל הזרקה ישירה.
מלחמת העולם השנייה טרפה את קלפי התעשייה בעולם כולו וביפן בפרט, אבל בשנים שאחרי המלחמה הונחו היסודות למורשת של מיצובישי מוטורס. בשנים הללו ביפן השיקה מיצובישי טנדר תלת אופן קטן ויעיל (מיצושימה) וגם קטנוע (C-10).
בסוף של מלחמת העולם השנייה פורקה מיצובישי לסדרה של חברות גדולות לפי תחומי פעילות. נשיאה האחרון של מיצובישי המאוחדת, קויאטה איווסאקי, נפטר בסוף שנת 1945.

שמות מוכרים עולים על פס הייצור

מורשת הייצור ההמוני של מכוניות ורכבי שטח החלה בשנת 1951, אז הוצגה בעולם מיצובישי הנרי J והחל תהליך ייצורו של מיצובישי ג'יפ בשיתוף פעולה עם חברת וויליס האמריקאית. ב-1954 פיתחה החברה מנוע בנזין משלה.
שמות מוכרים ואהובים כמו מיצובישי קולט או מיצובישי גלאנט נולדו בשנות השישים. מכוניות בגדלים ובטעמים שונים כגון מיצובישי 500, 360, מיניקה וגם קולט 600, קולט 1000 וקולט גלאנט. עשור זה ציין גם פריחה בתחומי הספורט התחרותי: מיצובישי השתתפה בסדרות שונות של מירוצי גרנד פרי וראלי. עולם המירוצים הוא חלק בלתי נפרד מהמורשת של מיצובישי מוטורס.
שנת 1970 היא שנה היסטורית שהוקם בה התאגיד מיצובישי מוטורס (Mitsubishi Motors Corporation – MMC) באופן רשמי. אלה הימים שבהם חברת מיצובישי מוטורס התרחבה אל מעבר לים. בשיתוף עם קרייזלר החלו באמריקה ב-1971 למכור דודג' קולט וב-1977 הוקם מרכז של מיצובישי באירופה.
בשנת 1973 הושק דגם חדש שעתיד להיות אחד החשובים במורשת החברה, הלא הוא מיצובישי לנסר. כבר באותה שנה הצליח דגם זה לזכות במרוץ הקרוס-ראלי של אוסטרליה. בשנת 1979 נרשם שיא חדש: מיצובישי ייצרה למעלה ממיליון מכוניות בשנה אחת.

ניצחונות ועוד ניצחונות

חובבי השטח מציינים את שנת 1982 כשנה שבה נולד מיצובישי פג'רו, דגם חשוב בהיכל התהילה של מורשת מיצובישי מוטורס. אנשי החברה לא המתינו רבות ורכב השטח החדשני והעמיד השתתף בראלי פריז-דקאר של 1983. הפג'רו זכה בשלושה גביעים בראלי התובעני ובמירוץ של 1985 כבר זכה בתואר הכולל, הישג שעליו חזרה מיצובישי מאז פעמים רבות.
שנות השמונים, שבמהלכן הגיעה מיצובישי לישראל, סימנו גם את המשך ההתרחבות המקומית והבין-לאומית של החברה. דגמים ומנועים חדשים הוצגו וזכו להערכה רבה. פעילות החברה כללה באותה תקופה פתיחת משרדים, נציגויות ומרכזי מחקר ופיתוח בסין, בארה"ב, בפיליפינים, בדרום-קוריאה, בתאילנד, מלזיה ובאירופה.
בשנות התשעים המשיכה להתרחב משפחת הדגמים של מיצובישי מוטורס. מיצובישי דיאמנט הכניסה את החברה לתחום יוקרתי ומפואר מבעבר. בעזרת טופו קטנה, GTO ספורטיבית ו-RVR יעילה הצליחה מיצובישי לפנות לליבם של לקוחות חדשים וקהלים מגוונים.

מסורת עם הפנים לעתיד

גם השנים האחרונות ייזכרו כחשובות מאוד בתולדותיה של מורשת החברה.  מיצובישי מפתחת ביתר שאת פתרונות טכנולוגיים חדשים שיצמצמו את צריכת האנרגיה, ישפרו את בטיחותם של הנהגים והנוסעים ויאפשרו שימוש חכם ויעיל במרכב הרכב.
בעולם הרכב נחשבת מיצובישי מוטורס לחלוצה בתחום ההנעה החשמלית וההיברידית. כבר בשנת 1999 נכנסה החברה לספר השיאים של גינס לאחר שמכונית חשמלית מתוצרתה נסעה 2,000 קילומטרים במשך 24 שעות בכוח חשמלי בלבד. בנוסף על הישג זה, מיצובישי i-MiEV היא המכונית החשמלית הראשונה בעולם שיוצרה בסדר גודל מסחרי. כיום מייצרת מיצובישי באופן סדרתי מכוניות חשמליות לגמרי וגם כלי רכב היברידיים-נטענים (Plug-in Hybrid).
במהלך תולדותיה המפוארים של החברה, שמרה מיצובישי מוטורס על משולש היסוד של עקרונות החברה: האחריות, ההגינות והראייה הרחבה. כך בהגינות ובאחריות תמשיך מיצובישי מוטורס לנהוג גם בעתיד בעת הרחבת פעילותה ופיתוח הדגמים המובילים בטכנולוגיה, בבטיחות, בעיצוב ובאיכות.

מיצובישי העולמית